Alger

På senare tid har allt fler fått upp ögonen för alger och deras hälsofördelar. Att göra den här havsmaten till en väsentlig del av ens diet kan bland annat innebära viktminskning, ett bättre hjärta och lägre kolesterolvärden.

Även om algers hälsofördelar har blivit kända för en bredare massa under senare tid, är det inget nytt. Snarare har de varit en del i den mänskliga dieten i flera tusentals år, och då inte minst i olika delar av Sydostasien. Än idag är länder som Kina och Indonesien de största producenterna på den globala marknaden – en marknad som omsätter många tiotals miljarder per år.

Absorberar näring från havet

En anledning till algers höga näringsvärden är att de absorberar mineraler från havet. Det här gör dem till koncentrerade källor av så kallade spårämnen, vilka är nödvändiga för att människan ska kunna hålla kroppen i balans. En normalstor portion torkade kombualger innehåller betydligt mer kalcium än mjölk, till exempel. Faktum är att alger kan samla på sig kalcium, järn och koppar till högre nivåer än någon annan växt som odlas på land.

En god källa till B-vitaminer

Alger är en av få växter som huserar B12-vitaminer. Bland vegetarianer och veganer är havsmaten således ett gott komplement till den vanliga dieten. En typisk portion av havssallat (Ulva lactuca) räcker för det dagliga rekommenderade intaget för vuxna. I hälsokosthandeln brukar man rekommendera Chlorella till dem som inte äter kött, men fler studier krävs för att kartlägga dess innehåll och konsumenters behov till fullo.

Enkelt att lägga till i maten

Det finns idag goda möjligheter att köpa alger i tablettform, om man inte gillar dess smak. En del människor tycker om smaken, men har svårt för konsistensen. För den som uppskattar alger som ett inslag i maten är det bra att känna till de olika sorterna.

Tre vanliga ätbara alger:

  • Nori. Nori är den alg du får i dig när du äter sushirullar. Den här algen är särskilt rik på protein och kan med fördel strös över en smörgås eller en sallad om du inte äter sushi.
  • Chlorella. Chlorella är, som nämnt lite högre upp i texten, särskilt populärt bland dem som äter vegetariskt eller veganskt. Den har ett högt innehåll av B12, som annars är ganska sällsynt i växtriket. Vidare är det rikt på omega 3, järn och protein. Är även populärt att köpa som kosttillskott.
  • Spirulina. Spirulina säljs i regel som pulver och används för sina näringsvärden, snarare än smaken. Den här algen är bland annat rik på vitaminer, mineraler, amino-syror och antioxidanter. Spirulina-pulver är populärt att tillsätta i juicer eller smoothies.

Behovet av näring tycks öka i många delar av världen

Flertalet studier har visat på att näringsvärdena i frukt, grönsaker och spannmål har minskat på senare år. Redan 2004 gjorde man en studie där information kring 43 vanliga grödor mellan åren 1950 – 1999 utvärderades. Forskarna kom fram till att sex näringsämnen hade minskat i grödorna under den här perioden; protein, kalium, kalcium, järn samt B2- och C-vitamin.

Många av dessa näringsämnen är alger särskilt rikt på, däribland protein och kalcium. Betänk också att informationen som forskarna hade tillgång till enbart sträckte sig till 1999. Om utvecklingen inte har vänt är näringsvärdena lägre idag. Med det sagt bör det understrykas att samtliga näringsnivåer inte sjunker. Även om forskarna i den här studien hittade sänkta nivåer av sex näringsämnen (de som nämns ovan), hittade man ingen förändring i sju andra.

Många hävdar att de sänkta nivåerna beror på att vi skördar grödor för tidigt, innan de har hunnit bilda tillräckligt med näring. Sänkta näringsvärden gäller dock inte bara på grödor – utan även på djur. Till exempel syns skillnader i omega-3-nivåer bland odlad fisk och fisk som fångats i vilt tillstånd.

Alger och detox

Alger, och då i synnerhet chlorella, används i hög utsträckning för detox. Detox innebär att man rensar kroppen på ämnen som inte bör vara där, något som chlorella anses ha en mycket god förmåga att göra. Dess molekylära struktur gör att den mycket effektivt kan binda till sig giftiga ämnen. Den tycks nästan absorbera dem.

Under vissa omständigheter är chlorella särskilt gynnsamt. Om du har gjort en tandfyllning med kvicksilver (dock förbjudet i Sverige idag), äter mycket fisk eller blivit vaccinerad nyligen finns risken att du har tungmetaller i dig. Just mot det här är chlorella mycket effektivt.

Fyra fördelar med chlorella

Chlorella är en av de mest kända algtyperna, och är vanlig att tala om i hälsosammanhang. För att kroppen ska kunna ta åt sig de många näringsämnena krävs dock att algernas cellväggar öppnas. Således skulle samma näringsboost inte ges om man helt sonika äter algerna som de är. När chlorella säljs som kosttillskott är det ofta i tablett- eller pulverform, med cellväggar som då alltså är brutna, så att kroppen kan tillgodogöra sig alla näringsämnen.

  • Skyddar mot strålning. De höga nivåerna av klorofyll har visat sig skydda kroppen mot UV-strålning, samtidigt som radioaktiva partiklar rensas från kroppen.
  • Stärker immunförsvaret. Studier vid ett universitet i Seoul, Sydkorea, har visat på att chlorella stärker immunförsvaret.
  • Gör det lättare att gå ned i vikt. Viktminskning kan vara svårt, och det tycks stämma in bättre och bättre i samband med att vi blir äldre. I en studie, publicerad av The Journal of Medicinal Food, hävdar man att chlorella bidrar till en lägre andel kroppsfett och även till att kolesterolvärden samt blodsockernivåer påverkas i positiv riktning. Fördelarna kommer bland annat av att algen hjälper kroppen att reglera hormoner.
  • Får dig att se yngre ut. Annan forskning visar att mirakelalgen kan sakta ner åldrandet. Anledningen är att chlorella hjälper kroppen att hantera så kallad oxidativ stress. Den här typen av stress kan närmast beskrivas som en inre, kemisk obalans, som uppstår när vi producerar för mycket skadligt syre. Det här händer till exempel när luften vi andas in är smutsig, och kan följaktligen drabba dem som röker eller bor i ett väldigt förorenat område.

Skillnader mellan chlorella och spirulina

Såväl chlorella som spirulina är än så länge relativt okända begrepp för gemene man, även om det sakta ser ut att ändras. Chlorella och spirulina är två olika typer av alger, med olika egenskaper och hälsofördelar. Gemensamt för dem båda är bland annat att de är rika på protein och kan användas vid detox (även om de exakta effekterna skiljer sig åt en aning).

Vidare är till exempel chlorella känt för sin förmåga att rensa kroppen från tungmetaller som kvicksilver. Även om de båda algtyperna kan tyckas vara ganska lika, finns det en del skillnader.

  • Nivå av klorofyll: Chlorella utmärker sig bland annat genom att det innehåller de högsta nivåerna av klorofyll man känner till i en växt. Det här gör algen användbar vid strålningsskador.
  • Storlek och historia: Spirulina upptäcktes flera tusen år innan chlorella och kan bli upp till 100 gånger större.
  • Protein och fetter: Den som eftersöker protein och fetter bör titta på spirulina, som är rikare på dessa. Det är också rikare på gammalinolensyra, som är en omättad omega-6 fettsyra.

Klart är att det finns vissa skillnader mellan dessa havsgrönsaker. Klart är också att endera skulle utgöra ett nyttigt tillskott till i princip vilken diet som helst.

Frågor och svar

  • Vilka typer av alger säljs som kosttillskott? I hälsosammanhang är det normalt chlorella och spirulina man talar om. Under rubriken ovan kan du läsa om hur de skiljer sig åt. Det är också vanligt att stöta på Omega-3 som är framtaget från alger. Carrageen, en typ av rödalg, är också vanligt som hälsokost.
  • Hur får jag i mig algerna? Det beror mycket på vilka alger det handlar om. Typer som Nori förekommer i mat, och är det som suhirullarna hålls fast av. Det är också vanligt att stöta på kombualger i olika maträtter, inte minst i mat med sydostasiatiska inslag.
  • När det kommer till chlorella eller spirulina kommer de oftast i pulver eller i kapslar, och har då en ganska speciell smak. Kapslarna sväljs hela, men pulvret kan behöva döljas med hjälp av någonting annat starkt – till exempel ingefära – om du vill ha det i juice eller smoothies.

  • Vem passar alger för? Kort sagt passar alger för de allra flesta som vill äta nyttigare. Det finns även specifika fördelar hos till exempel chlorella (att det lindrar strålningsskador exempelvis) som en mer begränsad målgrupp kan vilja ta del av. Just chlorella passar även bra för vegetarianer och veganer, eftersom det har en hög koncentration av näringsämnen som annars är svåra att få i sig genom grön kosthållning.